Nils Simonson på Wellness-mässan

Mina anteckningar från Nils Simonsons föredrag från Wellness-mässan, visat på SVT24 2008-03-18. Ett roligt och underhållande föredrag!

Wellness-mässan – Nils Simonson

Kirurg och läkare med hjärnan som specialitet.

Varför gör jag det jag inte vill?

Meditation – makalöst instrument för att stänga ner det negativa.

Den raska promenaden är det bästa kreativa verktyget. Rena hälsomedicinen. Frisätter må bra-hormoner som serotonin med flera.

Filmer o.dyl. med elände – lägger en matta för depression.

Stenålderskroppar i modern värld. Ramsa han försökte lära ut angående diet; Rötter, nötter, frukt och grönt. Det som simmar, flyger och betar fritt. Där finns omega 3.

Bra fett härsknar fort. En rulltårta som överlever flera månader innehåller inte bra fett.

Tystnad

Hur ofta har vi det tyst? Jämfört med jägarna för 50 000 år sedan? Radio, tv, musik. Hur många minuters tystnad får vi idag?

Ljudet skapar stress. Får svårt att sova. Enligt Nils Simonson.

Ljud – signalerar fara på savannen. Stressorer då – nu. Rovdjur. Kroppsliga reaktioner. – Idag: svärmor på besök.

Svettas en gång per dag – då sover vi bra.

Det är ”fint” att vara vemodigt. ”Livet är ett helvete – sedan dör vi.”

Varför är vi världens sjukaste folk?

Engelskan har delat upp sjukbegreppet.

  • Illness. – Mår dåligt.
  • Disease. – Är sjuk. (Cancer, diabetes mm)

Vi arbetar endast 6-8 procent av vår totala livstid. Det är minst i världen.

Ett av världens fem lyckligaste folk, enligt undersökningar.

Varför blir vi deprimerade?

Unipolär ökat 20 ggr de senaste decennierna. (Bipolär ej ökat.)

Sjukskrivning

  • Förr: ”Läkaren kan tvingas sjukskriva mig.”
  • Idag: ”Jag sjukskriver mig.” Gränsen gick ungefär 1986.

Fler sjuka (sjukskrivna) i vackert väder.

”Ni är inte tacksamma. Ni är ett klagande folk.”

The progress paradox. Bok. (Den här?) Vi har det kanske för bra. Kämpar för att inte äta istället för att kämpa för att äta.

”Nä, stress hade vi varken tid eller råd med”. Gammal dam med 12 barn, i ouppvärmd liten stuga utan rinnande vatten.

Vad är meningen med mitt liv? Ställ dig den frågan och omvärdera ditt liv – och må bättre.

Nycklar till att må bättre.

Rask promenad är Prozac! Cirka 30-40 minuter, 5 ggr/vecka.

Varför inte recept på promenad? Vi tolkar det som att ”läkaren trodde inte på mig!” Vi vill ha piller – som ger otrevliga bieffekter.

Rör dig mer, sov gott, ät fisk.

Bra bok: Bot på naturlig väg : hjälp vid stress, ångest och depression av David Servan-Schreiber

Ensamhet. Annat problem. Inte bra sitta ensam framför tv eller datorn. ”Falsk glädje – Facebook”, påstår han. Grogrund för att inte orka komma ut.

Bok: ”Spark: The Revolutionary New Science of Exercise and the Brain” av John J. Ratey. Tävla med dig själv.

Promenera 30-40 min/dag räcker. Överträning ger utbrändhetssyndrom.

Ljus. Skapta för 8-9 h/dag. Vi behöver ljus.

Sover vi mindre än 8 h/natt blir vi sjuka.

Tankefel

Positiva optimister drabbas ej av demens. Det gör pessimister. (Undersökte nunnor i Minnesota.)

Depression är tankefel. Allt är mitt fel. Jag duger inget till.

Man kan lära sig optimism! Vägra tänka negativt om dig själv!

Det destruktiva tänkandet ÄR sjukdomen!

Positiv attityd ger 7,5 år längre liv!

”I det här landet” – säger våra politiker. ”I vårt land” – politiker i andra länder.

Vi är inte stolta och glada över vårt land. Vi har negativ utgångspunkt och klagar och gnäller.

Nils Simonson erkände att han också klagar – men bara på de som klagar.

Kommentera

Vänligen logga in med någon av dessa metoder för att lägga till din kommentar:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s