Tomas Danielsson: Vi måste börja prata med varandra

Rehab-veckan. Föreläsning;

Vi måste börja prata med varandra

Med föreläsaren Tomas Danielsson, även kallad ”stressdoktorn”. 

Mina något(!) uppsnyggade föreläsningsanteckningar. Observera att detta är min subjektiva anteckningar från en föreläsning. De innehåller alldeles säkert fel och förvrängningar. Förväxla inte detta med vad föreläsaren verkligen menade eller ville säga! 

Livscafé

Använd er av verktyget ”Livscafé” om ni vill förebygga stress på arbetsplatsen.

Livscafé på jobbet. Ca 3-4 personer (stämmer detta?).
– Berätta om egen position. Egen bekännelse. ”Det blev fel när…” ”Jag var stressad…”
– Berätta om du ser nåt hos andra.
– Har vi gemensam punkt framför oss. Stresstopp?

Man får passa då och då om man vill. Om det hänt något privat som man inte vill dela.

Passregler

  1. ”Idag hoppar jag”.
  2. ”Läktarplats idag tack.” Betyder; Jag är sliten privat men vill lyssna.

Trött- och grinighetsfasen är det vi ska angripa.

”Orkesterdiket” – tar tid (familj, vänner, bekanta och bekantas bekanta). Ständig tillgänglighet.

12000 år sedan – naturliga stressreaktioner. Autopiloten finns kvar 2008.

FK-logotypen – startar reaktionen. När du närmar dig din arbetsplats. 

”Varför varva upp innan det har hänt?”

Vad är det värsta som kan hända?

Naturligt påslag.

Varva inte upp förrän det hänt. Försök bejaka kaos. Försök bli en Hasse (historia om cool ambulansförare).

Förebygga stress.

Tokiga stressbeteenden. Tokstress.

Felbeteenden

Svära och gorma när datorn inte gör som du vill; ”Neeej! Nu krånglar datorn igen!” Istället för att betrakta det som en ofrivillig mikropaus

Går ej bli av med all oro, stress. Trött på dessa böcker.

Alla får någon stress. Psykiskt, fysiskt, socialt.

Additionsstress

T.ex. julstök. (Kvinnligt?)

Annat fel: ”När det lugnar ner sig”. (Manligt?)

Tomas Danielssons råd; ”Kör så det ryker men ta rast utan skuld.”

Exempel: Enbent dansare med struken framtid. – Det finns stress på riktigt!

Bry sig. Känna empati. Lyssna o stötta.

Förändringsstress

Rykten, misstankar.

Vad göra?

Ledare; bjuda in till diskussion. Det här vet jag nu. Vad undrar ni?

Ekonomisk stress

Över 30% av befolkningen. 34,6%

Vad händer om vi passerar fasen trött ö grinig?

Tecken på stress.

  • Sömnlöshet.
  • Agressivitet.
  • Nedstämdhet
  • Ångest
  • Apati
  • Förlorad social o sexuell lust.

Alla har sin egen liten ö.

Var sätter sig stressen i kroppen? Rabblar upp en lång rad.

Drabbar 2 av 17 kvinnor sexuellt. Män ej lika bra undersökt.

”Därför blir fröken sjuk när terminen är slut”. (Bok, tv-program?)

Www.stressdoktorn.com – Föreläsaren gjorde egen reklam.

Livscaféet finns beskrivet i boken ”Tokstressad”. – Körskola för livet.

Uppstickande stress

  1. Stress- och hotbilden. (Någon kommer och tar barnet!)
  2. Någon tar och skjuter sina kompisar. (Skolmassaker Finland, USA)

Media ”gottar” sig i tragedier. Tex Anders Eklunds-fallet.

Stresscen: 30% knockar potentiell mördare, 70%. Efter information vänds siffrorna. (Järnrör mot strupe. Du måste knocka gärningsmannen.)

40% överansträngda. Ca en miljon!

27 000 – utbrända (utmattningsdepression)

Stressnivåer

  1. Trött / grinig
  2. Överansträngda.
  3. Utarbetad, gått i väggen.
  4. Allvarligt sjuka. Kronisk trötthet. Nästan alltid depression.

Hur göra om någon nått punkt tre? Man ”vill ej störa”. Men man kan göra sig tillgänglig! Till exempel; placera en påse med två semlor på trappan. Ring och tala om att det finns semlor om han/hon vill ha, vill hon bjuda på kaffe är du sugen. Är du ute och promenerar finns de där när du kommer hem. 

På arbetet? Samma teknik; Använda ett par kaffemuggar. Du ser trött ut. Ungefär som jag var för ett par år sedan… Och samtalet är sannolikt igång. 

Bjud på dig själv. Stäng dörren om er. Bjud in folk.

Man talar OM folk, istället för MED.

Blinkerssyndromet. 37 årig kvinna kör upp på trotoaren. Varningsblinkers. Ringer någon. Skakar och kan ej andas.

Hjärtklappningssyndromet.

Elakast i trafiken; 35-årig 3-barns-mor i männens tjänstebil.

”Musbensteorin”

Stressåkomma. Behöver fysisk känsla av kontroll. När man sitter vid datorn på sin arbetsplats och blir mer och mer spänd kan man flytta obehaget längst bort i kroppen. För högerhänta blir det vänster ben. 

Med hjälp av avslappningsövning där slutar obehaget oftast.

Whiplash-skada (enbart 3% har bestånde skada). ”Skyddskorsett”. Kör samma vänsterbensknep. ”Vi ska avleda”. Här fattar dom inte hur jag mår! Startar undermedveten process. Gå inte i dialog mot.

Bakom varje stress finns subjektiv tolkning. ”Nu får du sluta inbilla dig att det kliar”. Istället för att ”leka” en sovande hunds vänster tass (avslappningsövningen ovan). Tog upp konkret exempel. Det funkar verkligen.

Förstår vi sambandet kropp/psyke bättre kan vi göra mycket mer i steg ett och två. Det kommer vi att göra i framtiden.

Hur göra i svår stressituation?

Om du kommer i svår stressituation. Blunda. Titta. Gå på magkänsla. Har du tid; kolla med annan om de skulle gjort likadant.

I en riktig stressituation kommmer vi ca 6-8 gånger per liv!!

-1- Sluta jämför dig med andra. Förenkla.

Vad är moral o etik i förhållande till stress.

-2- Våga välja bort!

Om chefen kommer sent med extra jobb; ”Stopp!  Vad väljer vi bort?”

-3- Rimlig tid. Gör något för din egen skull. Vad som helst.

Ca två gånger tre timmar. ”Vilket skitsnack”. Du här ju fått 33 timmar till diverse!” (Hans eget räkneexempel. Sömn och arbete, hemmajobb.)

Sex timmar per vecka!

”Hur kul har det varit i veckan” – bjud in på livscafé.

-4- Erkänn begränsningar. Men glöm aldrig vad du är bra på.

-5- Vikten av att ta tag i vardagens konflikter. (Missförstand, roller mm mm)

-6- Samtala om allt.

-7- Vackert väder. Ja, idag ja!

(Vad kallas detta? Han nämnde aldrig någon rubrik. Cynism? Pessimism?)

-8- Kost, motion, sömn i rätt balans. Sju tim o 18 grader. (14-18 grader optimalt)

Sova; aldrig tunga måltider efter 19

Promenad kl 18-20.

Duscha varmt innan du lägger dig.

Svalka av dig naken. (Hmm… Uppfattade jag detta rätt, eller var det en freudiansk felhörning?)

3.42-syndromet. Vakna mitt i natten. Oro. Samtala. Variera. Bryt av.

Vettig frukost.

Ät 40% grönt så du inte får rum med för mycket annat.

-9- busa!

-10- Mental avkoppling/träning. Vad är det? Smit från hela skiten utan att känna skuld!

-11- Självfortoende behövs.

Kritisera i enrum. Beröm i grupp. Bekräfta alltid.

Förnamn o ett positivt ord. ”Dutta” 2 ggr per dag. Kanske vara auktoritära. Nu käkar vi lunch lägg ner pennan!

-12- Tomas Danielssons eget medicinskåp. ”Promenad med Björn”. Värderingsfria samtal en gång per vecka. Byter, samtal. Vi byter orkesterdiket med varandra. – Kompis! Vänskap!

Sedan var klockan två minuter över fyra och föreläsningen var slut!

Kommentera

Vänligen logga in med någon av dessa metoder för att lägga till din kommentar:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s